Een onafhankelijke vereniging die kennis over, en dialoog met, China als doelstelling heeft.

Boekrecensie: ‘Invitation to a Banquet’ van Fuchsia Dunlop

Im Fong Liu

foto

Credit: Fuchsia Dunlop Invitation to a Banquet Penguin Books Ltd

Samen eten met familie en vrienden is altijd een bijzondere manier om te verbinden. Dit geldt zeker ook voor mij. Mijn liefde voor koken begon in de keuken van mijn moeder. Tijdens dorpsfeesten in Hong Kong bereidden mijn tante en andere vrouwen grote schalen met klassieke gerechten; koken werd hier tot kunst verheven!

Mijn reizen naar diverse provincies in China hebben me de rijke verscheidenheid van de Kantonese en Sichuan keukens laten zien, evenals het plezier van het eten zelf. Als foodie kijk ik graag naar kookprogramma’s, en mijn favoriete passages in boeken van auteurs als Ken Hom, Roy Choi en natuurlijk Fuchsia Dunlop zijn allemaal volgeplakt met Post-its.

Fuchsia Dunlop, meervoudig winnaar van de James Beard Award, voegt met “Invitation to a Banquet: The Story of Chinese Food” een nieuwe parel toe aan haar indrukwekkende oeuvre. In dit Engelstalige boek neemt ze de lezer mee op een fascinerende reis door China, waarbij historische, culinaire en culturele aspecten centraal staan. Haar levendige schrijfstijl brengt haar persoonlijke avonturen en diepe interesse in eetcultuur en geschiedenis tot leven.

Soepel als zeewier

Dunlops werk springt in het oog door haar beeldende taal, die de texturen en smaken van gerechten haast tastbaar maakt. Voor haar is Chinese broccoli “zo glanzend en soepel als zeewier in een kalme oceaan”, terwijl noedelmakers het deeg kneden, trekken en snijden in een bijna ritmische, poëtische tekst. Haar levendige metaforen en zintuiglijke beschrijvingen brengen de gerechten bijna tot leven voor de lezer. Ze voegt zelfs een lijst toe met Chinese termen voor ‘mouthfeel’ en kooktechnieken, wat de diepgang van haar benadering benadrukt.

Het boek is ingedeeld in vier delen: Haard, Boerderij, Keuken en Tafel. Elk deel biedt een uniek perspectief op de rijke tradities, van oorsprong en geschiedenis tot technieken en filosofieën die het bereiden van voedsel begeleiden. Dunlop bespreekt in elk hoofdstuk klassieke gerechten uit specifieke provincies, zoals Mapo tofu en dumplings, en plaatst deze in een bredere context.

foto

Credit: Fuchsia Dunlop Invitation to a Banquet foto: Im Fong Liu

Meer dan potten en pannen

Naast de zintuiglijke flair biedt Dunlop ook inzichten in de Chinese keuken vanuit een filosofisch en cultureel oogpunt. Ze onderzoekt hoe de Westerse blik vaak een beperkte weergave van deze veelzijdige keuken geeft en daagt de lezer uit om de onderliggende vooroordelen te heroverwegen. Haar analyse van hoe deze percepties de waardering van de Chinese keuken hebben beïnvloed, voegt een diepere laag toe aan het boek. Ze bespreekt ook hoe restaurants in Europa, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zich aanvankelijk aanpasten aan lokale smaakvoorkeuren, voordat ze authentieker durfden te worden. Dit geldt ook voor Nederland, waar de Chinees-Indische restaurants nu officieel immaterieel erfgoed zijn.

Dunlop beschrijft ook dat Chinees eten altijd een betaalbare optie is geweest. Het was voor velen de eerste keuken van uit eten gaan, en ook heel lang de voordeligste optie. Het is jammer dat ze niet ingaat op de vraag waarom het publiek niet bereid is meer te betalen voor Chinees eten, terwijl Franse en Italiaanse kookkunsten wel duur betaald worden. Ik ben benieuwd naar haar visie op dit cultureel-economische fenomeen.

Ontbrekend ingrediёnt

Als ik een kanttekening mag plaatsen, zou ik zeggen dat het boek af en toe wat overladen kan aanvoelen door de vele inzichten en historische contexten. Daarnaast eindigt het verhaal in 2019, ondanks de publicatie in 2023, waardoor het lijkt alsof een deel van de recente gebeurtenissen onbesproken blijft. De pandemie wordt kort aangehaald, wat misschien een bewuste keuze is geweest. Toch had ik het interessant gevonden als er dieper ingegaan was op de impact van de pandemie en de toename van anti-Chinese sentimenten, die mogelijk ook invloed hebben gehad op het aanzien van de Chinese keuken. Aangezien Fuchsia Dunlop zo nauw verbonden is met de Chinese keuken en gemeenschap, had een bredere reflectie zeker nog meer waarde toegevoegd aan dit verder rijke boek.

Een toekomstbestendige culinaire filosofie

Dunlops visie op eten legt de nadruk op duurzaamheid en het optimaal benutten van ingrediënten. Haar nieuwsgierigheid, respect en durf klinken door op elke pagina, wat zorgt voor een indrukwekkend overzicht van de complexiteit van de Chinese keuken. Hoewel “Invitation to a Banquet” geen kookboek is, inspireert het absoluut om zelf gerechten uit te proberen en met een frisse blik naar de Chinese keuken te kijken. Ze nodigt de lezer uit om dieper begrip te ontwikkelen voor tradities, met ruimte voor kritische reflectie.

Wat Dunlop meesterlijk doet, is de vraag belichten waarom de Franse keuken wordt gezien als de ‘beste’, terwijl de Chinese keuken, met haar focus op techniek en veelzijdigheid, vaak ondergewaardeerd blijft. De kunst om ingrediënten om te vormen tot nieuwe texturen en verrassende smaken verdient een grotere internationale erkenning.

Wat dit boek echter extra waardevol maakt, is Dunlops inzicht in hoe de Chinese keuken het geheim in zich draagt om minder vlees te eten, zonder dat je het gevoel hebt iets te missen. Dit maakt het niet alleen een culinaire ontdekkingstocht, maar ook een bron van inspiratie voor een bewuster en duurzamer eetpatroon.

Conclusie

“Invitation to a Banquet” is een rijk geschreven boek over een eeuwenoude eetcultuur. Voor iedereen die zich wil verdiepen in de diversiteit van deze keuken, biedt het waardevolle inzichten. Of je nu een doorgewinterde fijnproever bent of een nieuwsgierige beginner, Dunlops werk zal je inspireren. Ik hoop dat haar volgende boek recepten of moderne variaties bevat op de besproken gerechten, zodat we ook thuis van deze fascinerende smaken kunnen genieten.

Fuchsia Dunlop

Invitation to a Banquet: The Story of Chinese Food (Engels geschreven)
ISBN 978-0-2415-1698-0

Over de schrijver:

Im Fong Liu is freelance style editor voor mode, beauty en design, en schrijft over mode en design met een focus op cultuur. Door haar biculturele achtergrond heeft ze een brede kijk ontwikkeld en oog voor detail, waarmee ze verhalen op een boeiende en visuele manier tot leven brengt. Als esthetische verhalenverteller wil ze inspireren en nieuwe perspectieven bieden. Haar werk is te vinden op www.imfongliu.com.